Aftonbladet har idag en artikel om att medierna skrämmer om jordens undergång i samband med LHC-starten i går:
Vissa av mina elever var faktiskt lite rädda igår. Men genom att vi jämförde artiklar från fyra olika tidningar så kunde vi genomskåda bluffen. Uppgiften jag gav var enkel:
- Rangordna rubrikerna i de olika artiklarna från den mest till den minst dramatiska.
- Resonera i grupper om hur de olika rubrikerna lockar till läsning.
- Stryk under de avsnitt i texterna som skriver om riskerna med rött.
- Stryk under de avsnitt i texterna som nedtonar eller avfärdar riskerna med grönt.
- Stryk under de avsnitt i texterna som innehåller objektivt vetenskapliga förklaringar med blått.
På så vis fick vi efteråt en bra diskussion om nyhetsdramaturgi. Vi diskuterade också nyhetsvärdering och vi rangordnade artiklar från den som innehöll mest till den som innehöll färst (sic!) vetenskapliga förklaringar.
Sedan fick eleverna rangordna från bäst till sämst artikel och motivera. Gissa vilken av artiklarna som vann?
Sponsrade länkar
Nyheter – Att Läsa Tidningstext av Kristina Lundgren hos bokus.com