Datorspelen utvecklas allt mer. Datorspelen är redan idag, och kommer allt mer i framtiden, att bli primärkällan för många människor vad gäller känslomässiga intryck, moraliska diskussioner, erfarenhter utanför den egna sfären, sådana funktioner som böcker, musik och tv har stått för fram till i dag.
På ted.com finns en föreläsning där spelprogrammeraren David Perry talar om spelens framtid. Han poängterar att vi i dag står i mitten av utvecklingen och att vi inte är i slutet av den. Om våldet i spelen säger han att de flesta spelen faktiskt inte alls är våldsamma, men medelåldern för spelkonsumenten är i dag 30 år. Perrys egen målgrupp är 37-åringar.
Det starkaste intrycket i föredraget är när David spelar upp en film, gjord av en av hans studenter, där studenten beskriver sig som beroende av datorspel till den grad att han suddat ut gränserna mellan spel och verklighet. Han säger också bland annat att han kört bil längre sträcka i spelvärlden än i den verkliga världen.
Se gärna för att få en inblick i var en del av våra ungdomar befinner sig och åt vilket håll de kan tänkas vara på väg:
http://blog.ted.com/2008/10/will_video_game.php
Några aktuella spel
Och vill du veta vilka spel som gäller om du vill hänga med i kidzen lingo så följer här en liten lista med recensioner av några av de senaste spelen från våra större tidningar:
Warhammer Online
Spelet utspelar sig i en medeltida värld, full med krigare och magi. Spelet bygger på ett spel, med samma namn, som spelas med detaljerade och vackert målade tennsoldater, i verkliga världen alltså.
Spore
Här simuleras liv från den första encelliga organismen till dess man utkämpat intergalaktiska krig med sin långsamt utvecklade ras.
Grand theft auto IV
Dystopisk action i skum gangstermiljö, fylld med ironiska hänsyftningar till företeelser i verkliga livet, utskälld av mer moraliskt orienterade kretsar.
Sponsrade länkar
var uri = 'http://impse.tradedoubler.com/imp?type(inv)g(16726524)a(1551967)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('');