I morgon ska världens största maskin, Large hadron collider (LHC), provköras på riktigt för första gången. Maskinen har kostat 30 miljarder kronor. Och dess syfte? Tja… Kanske kan forskarna komma några partiklar på spåren som man inte anat förut? Kanske fysikernas hypotes om supersymmetri besannas, eller förkastas. Kanske blir forskarna rejält överraskade och finner något de inte har väntat, Gud exempelvis.
Jag fascineras av vi människor kan lägga ner enorma summor på ett projekt vars drivkraft är en ospecificerad nyfikenhet, grundforskning kallas det visst. Kanske kan vi förkasta vår världsbild i morgon? Jag vill dra lite paralleller till Carl Sagans bok Kontakt. I boken får människan en dag signaler från yttre rymden. Signalerna rymmer ett budskap om att bygga en gigantisk maskin vars syfte är att… göra… någonting.
Vi får se om det blir något av försöken i morgon. Hoppas det inte går som i Carl Sagans bok där en domedagsprofet lyckas spränga maskinen i bitar. Det finns nämligen människor som tror att LHC kommer att skapa ett svart hål som slukar hela jorden, ja hela solsystemet. Forskarna har försäkrat att ett svart hål är en orimlighet.
Nåja. I anslutning till dessa tankar kom jag att fundera på hur man kan använda sig av begivenheten i undervisningen. Lite ämnesintegration vore inte dumt. Jag funderar på om man kan koppla lite fysik (förklara lite om LHC), med resonemanget ovan och sedan gå vidare och läsa myten om Prometheus, elden och Pandoras ask. Sen kanske man skulle kunna bygga på med andra forskningsmässiga landvinningar som spridit plågor, eller hot om plågor, över världen. Någon elev kanske nämner atombomben. Vi får se om eleverna och mina kollegor nappar. Jag är ute i lite senaste laget.
Uppdatering
Elever och kollegor nappade. Vi har kört LHC-tema hela dagen, uppblandat med Prometheus och lite läsning ur 1 Mosebok. Eleverna var mycket intresserade av hur det gick i Geneve under dagen. Och uppenbarligen gick det bra.
En kommentar till “LHC och Prometheus”