Jag fick ett mejl från en förälder idag. Hon ville att jag skulle titta på en youtube-film:
Jag tittade och svarade henne:
Det digitala livet måste in i undervisningen mer, men på ett smartare sätt än idag. Dagens skoldatorer bakbinder utvecklingen. It i skolan är fortfarande kvar på 90-talet. Jag drömmer om den dag då jag eleverna får varsin macbook med ilife installerat. Då kan vi verkligen börja snacka. Pc med motsvarande programvara duger också bra.
Men det finns en stor fara med det digitala livet. Risken är att man dras in i underhållningsträsket och tror att man alltid måste bli road. Slitet med skolarbetet försvinner inte för att man digitaliserar arbetet.
På sätt och vis blir arbetet så mycket svårare för eleven med en dator. Datorn ställer högre krav på disciplin. Om jag får försöka mig på en liknelse så är datorn i klassrummet detsamma som att flytta undervisningen till ett nöjesfält. Hur ska man kunna göra saker som, vid en första anblick, tycks vara tråkig om man har skjutbanor, karuseller, lotterier och kanske en rockkonsert några meter från arbetsplatsen?
För många skolämnen kräver tråkiga startsträckor och tråkiga passager där fakta måste pluggas in för att man ska få redskap för att kunna sätta klorna i de verkligt intressanta problemen. Det gäller att inte ge upp för att läsa tecknade serier eller att se på de mer underhållande delarna av youtube när ledan inträder.
Det andra stora problemet är att ungdomar riskerar att leva sitt hela liv framför skärmen, på bekostnad av den egna kroppen. Tre timmars hård fysisk aktivitet i veckan är ett måste för att undvika problem med kroppen. Dessutom är fysisk aktivitet humörstärkande och ångestdämpande. Motionsbristen och de svaga kropparna ser jag i nuläget som det allvarligaste problemet bland datoriserade ungdomar.
Mina slutsatser av filmen är:
- Jag är medveten om att ungdomar lever i en delvis annan verklighet än merparten av den vuxna befolkningen i och med att jag i mångt och mycket lever i ungdomarnas verklighet själv.
- Jag förstår de digitala behoven.
- Skolan själv bakbinder skolans digitala utveckling.
- Att arbeta fritt är stort, men att arbeta rätt (med datorn) är större.
- Frihet kräver disciplin.
- Kroppen behöver motion.
En kommentar till “Ungdomarna är IRL online”