Jag gillar noveller. Ungdomar gillar noveller. Noveller är greppbara. De innehåller alltid ett budskap eller en tanke, om än dolt. Ett sätt att angripa noveller är att dela upp dem i scener för att att sedan skriva nya noveller utifrån den extraherade dispositionen.
Om du tränar eleverna lite kan du få en disposition som ser ut ungefär så här utifrån Hjalmar Söderbergs Kyssen:
- Han och hon. Placering i rum och tid.
- Han tänker på henne. (indirekt beskrivning)
- De samtalar
- Hon tänker på honom. (indirekt beskrivning)
- De samtalar
- Han tänker bakåt. (egen-bild)
- De samtalar.
- Hon tänker bakåt. (egen-bild)
- De samtalar.
- Något händer.
- Reaktion på händelsen.
De olika scenerna klarar elever på högstadiet av att identifiera. På gymnasiet borde man kunna lägga till anföringstyper och perspektiv.
När kartläggningen är klar är det lätt att transponera berättelsen till en annan miljö. Instruktionen går att variera efter grupp och humör.
Det är nu dags för dig att skriva en egen novell utifrån dispositionen i novellen Kyssen. Handlingen ska du förlägga till:
- Tolkiens sagovärld,
- en rymdstation mellan Jupiter och Saturnus,
- en dystopisk framtid à la Terminatorfilmerna,
- vår egen tid, eller
- på en månbelyst strand i Karibien.
Variationsmöjligheterna här är oändliga.
Hej!
Jag har kikat runt lite på din blogg och tycker att jag finner mycket som är intressant, tänkvärt, och inte minst, som här ovan, användbart! Upplägget ovan hoppas jag kunna använda mig av då jag inom kort kommer ut i ”riktiga” skolvärlden från lärarutbildningens slutfas. Tack!
Varsågod! Det är bara att ta för sig. Jag skriver mycket med tanke på nyblivna lärare. Jag minns själv hur ensam och utlämnad man kunde känna sig som nybakad. Det enda motprestationen jag kräver är en liten kommentar i tråden efter att du använt materialet. Det kan vara kul att höra hur någon annans erfarenheter av eget lektionsmaterial. Dessutom kanske du har synpunkter på hur man kan vidareutveckla mina tankar.