Det har gått ett par veckor in på terminen och post-it-lapparna börjar hopa sig. E-posten viftar vilt med sina röda flaggor och du har tio saker i huvudet som du ännu inte hunnit reflektera över. Känner du igen dig?
GTD
Om du känner igen dig och ännu inte hört talas om bokstavskombinationen GTD så är det dags nu. De tre bokstäverna står för getting things done. GTD är en metod som lär dig att koncentrera dig på en sak i taget, bortprioritera och tränga undan tankar som är oviktiga för stunden. GTD lär dig också att ifrågasätta det viktiga i vissa arbetsuppgifter, exempelvis långrandiga möten.
När man jobbar med ungar i skolan kan man exempelvis fråga sig: Hur bidrar just denna aktivitet till elevernas lärande? Om du är modig kan du också fråga dina chefer detsamma när de varit borta allt för mycket från skolan.
Sov!
Du kan faktiskt jobba hur mycket som helst som lärare. Men blir det bättre lektioner av det? Min erfarenhet är att i valet mellan en god natts sömn och ett rättat prov så är det viktigare att sova om natten. Eleverna uppskattar en utsövd lärare mer än ett rättat prov i tid. Har du lovat eleverna ett rättat prov till fredagen men ännu inte hunnit med det torsdag kväll klockan 21.00 så är det för sent! Uppfattat? Ta en kopp te, fortbilda dig genom att läsa en god bok i en halvtimma och gå och lägg dig! Ingen blir imponerad av att du går och lägger dig klockan halv tre om natten. Dessutom så går det mycket långsammare att rätta, och du rättar sämre när du är trött. Att rätta när du är trött innebär alltså både en kvalitativ och en kvantitativ förlust.
Avboka!
Har du riktigt stessigt för stunden så är det bättre att avboka några möten istället, även om det sticker i kollegornas ögon. Du ska ha lojaliteten i första hand med dig själv och i andra hand med eleverna. Kollegorna och kutymen kommer i tredje hand.
Skulle du bli uppkallad till din chef för att förklara varför du uteblev från ett eller flera möten så får du gärna låna min argumentation ovan för att försvara dig, men bara om du har ett rent samvete och verkligen rättade. Om du istället satt och läste aftonbladets hemsida eller passade på att åka ner på stan och köpa nya skor så är du bara en looser.
Gör dig inte till din egen slavdrivare!
Man kan också fråga sig hur mycket jobb man ger sig själv. Svenskläraren, exempelvis, går lätt under om hon låter eleverna skriva alltför mycket som sedan ska rättas. Väg elevuppgifterna i guldvåg. Fundera på hur mycket efterarbete en uppgift i klassrummet kommer att ge. För många skrivuppgifter kan vara förödande. Dålig disciplin på eleverna i en träslöjdsal eller under en dramalektion så att du får städa undan efter eleverna ökar också stressen. Se till att avsluta själva lektionen tio minuter innan den slutar på schemat så att eleverna hinner städa efter sig.
Sammanfattingsvis:
- Få saker gjorda
- Prioritera
- Bortprioritera
- Jobba inte sena kvällar eller nätter
- Ge dig själv inte för mycket jobb
Du kanske har sett att jag försöker dryga ut min skrala lärarlön med reklam här på sidan. Jag brukar inte uppmana folk att gå på reklamen, men i detta fall tycker jag verkligen att du ska köpa den bok som står rekommenderad här nedan om du känner igen dig i artikelns inledande stycke.
Buy it or you shall perish!
Sponsrade länkar
Få det gjort! av David Allen hos bokus.com
Getting Things Done (på engelska) av David Allen hos bokus.com